
STEPHEN MAYNE SUBMISSION INTO OFCOM INQUIRY INTO PROPOSED SKY TAKEOVER 

About the submitter 

Stephen Mayne is an Australian journalist and transparency advocate who spent more than 7 years 

working for News Corp newspapers in Melbourne (Herald Sun) and Sydney (Daily Telegraph) as a 

reporter, gossip columnist, business editor and chief of staff up until 1999. In 2000 he founded 

www.crikey.com, Australia’s best known independent ezine and since 1999 he has also been 

Australia’s best known shareholder activist, asking questions at almost 450 AGMs and running for 48 

public company boards. He is well known to Rupert Murdoch and his family, having travelled to 

Adelaide, Los Angeles and New York for 17 shareholder meetings of News Corp and 21st Century Fox 

since 1999. Collectively, this has involved an estimated 4 hours of public questioning of the leader of 

the world’s most powerful family, all of which has informed this submission. Stephen is a former 

executive at the Australian Shareholders’ Association where he was Policy and Engagement Co-

ordinator from 2012 until 2014. He is currently a non-executive director of the ASA, but these views 

are his own. Stephen has also just finished a 4 year term as an elected councillor at the City of 

Melbourne, where he chaired the Finance and Governance committee and lead a reform program 

which transformed City of Melbourne from a relatively secretive council into Australia’s most open 

and transparent local government authority. 

Conditions on the proposed Sky takeover bid 

Rupert Murdoch, 86, was born in Melbourne in 1931, a city which The Economist Intelligence Unit 

has voted “the world’s most liveable” for the past 5 years. Rupert’s grandparents and father, Sir 

Keith Murdoch, lived for many years in the well do suburb of Camberwell in Melbourne’s leafy 

eastern suburbs. Ironically, I spent a year living in “Murdoch Street” Camberwell, named after the 

family, in 2004. Camberwell remains lovely but Rupert left Australia in the early 1970s and is now a 

US citizen, the world’s longest serving public company CEO (term commenced in January 1953) and 

leader of the most powerful family in the world. 

Having observed Rupert Murdoch closely for almost 30 years as an employee, commentator and 

shareholder activist, I’m strongly opposed to Fox’s proposed Sky takeover, unless it can be used to 

negotiate some long overdue reforms inside the poorly governed Murdoch empire. 

If allowing an unprecedented amount of media power to be vested in the hands of one foreign 

citizen with a dubious record, the UK government should insist on the following two shareholder-

related conditions, both of which would be strongly supported by the independent shareholders of 

21st Century Fox and News Corp. 

1. 21st Century Fox and News Corp should be required to have a clear super-majority of 

independent directors and an independent non-executive chair. 

 

2. It should be a condition of regulatory approval that 21st Century Fox and News Corp move 

to a conventional UK-style capital structure where all shares on issue have equal voting 

rights. 

At the moment, excessive power is concentrated in the hands of the Murdoch family courtesy of a 

reverential hand-picked board at both News Corp and 21st Century Fox and a voting gerrymander 

http://www.crikey.com/


which delivers the Murdochs about 40% of the votes when they only own circa 14% of the total 

shares on issue. 

Public investors actually own more than $US50 billion worth of stock in companies controlled by the 

Murdoch family, but have virtually no say in the governance of the company, which has been shoddy 

for many years.  

This News Corp dual class capital structure, first introduced in Australia in 1994, has allowed the 

Murdochs to continually disregard the interests and concerns of independent shareholders, as they 

consistently take the governance low road on a variety of issues, as is demonstrated by the following 

events and voting results at AGMs over the years. 

Australian AGMs 1990-2004: Executive chairman Rupert Murdoch failed to put himself up for 

election, using the voting exemption which is available in Australia for CEOs, even though this is  

rarely taken by other Executive Chairs who face the normal 3 yearly election cycle. 

1993: Rupert Murdoch announces super-voting proposal at AGM when family still owned 32% of a 

conventionally capitalised News Corp, but the push was defeated in Australia after a two month 

debate. See report in The Age 

(http://newsstore.theage.com.au/apps/viewDocument.ac?page=1&sy=age&kw=murdoch+and+non-

voting&pb=all_ffx&dt=enterRange&dr=1month&sd=01%2F01%2F1993&ed=01%2F01%2F1995&so=r

elevance&sf=text&sf=headline&rc=10&rm=200&sp=adv&clsPage=1&docID=news931209_0173_023

6 )   

1994: Dual class voting structure launched shortly after AGM with a 1-for-2 bonus issue of non-

voting preferred stock. See report in The Age 

(http://newsstore.theage.com.au/apps/viewDocument.ac?page=1&sy=age&kw=murdoch+and+n

on-

voting&pb=all_ffx&dt=enterRange&dr=1month&sd=01%2F01%2F1993&ed=01%2F01%2F1995&so

=relevance&sf=text&sf=headline&rc=10&rm=200&sp=adv&clsPage=1&docID=news941104_0163_

3392 )  

1999: Stephen Mayne attended his first News Corp AGM and asked 16 questions in a row over 40 

minutes, a tolerance for debate and scrutiny which has not been repeated since. Rupert spoke 

seriously about potentially getting rid of page 3 girls in The Sun, but 18 years later continues to 

demean and objectify women on a daily basis. 

2002: Stephen Mayne ran for the News Corp board at the AGM in Adelaide but his platform was 

completely censored and shareholders weren’t even told the age of the challenging candidate in the 

notice of meeting.  This was the worst censorship encountered in my 48 public company board tilts. 

So much for free speech! The only contested board election in News Corp’s long history was 

conducted in a most unfair and biased manner.  See report in The Age newspaper 

(http://www.theage.com.au/articles/2002/10/09/1034061251911.html )    

2003: News Corp shareholders voted down a proposal to issue options to directors because the 

Murdoch family was unable to vote their controlling stake. Faced with this unprecedented exercise 

of shareholder power, the Murdochs responded by immediately commencing plans to redomicile 

http://newsstore.theage.com.au/apps/viewDocument.ac?page=1&sy=age&kw=murdoch+and+non-voting&pb=all_ffx&dt=enterRange&dr=1month&sd=01%2F01%2F1993&ed=01%2F01%2F1995&so=relevance&sf=text&sf=headline&rc=10&rm=200&sp=adv&clsPage=1&docID=news931209_0173_0236
http://newsstore.theage.com.au/apps/viewDocument.ac?page=1&sy=age&kw=murdoch+and+non-voting&pb=all_ffx&dt=enterRange&dr=1month&sd=01%2F01%2F1993&ed=01%2F01%2F1995&so=relevance&sf=text&sf=headline&rc=10&rm=200&sp=adv&clsPage=1&docID=news931209_0173_0236
http://newsstore.theage.com.au/apps/viewDocument.ac?page=1&sy=age&kw=murdoch+and+non-voting&pb=all_ffx&dt=enterRange&dr=1month&sd=01%2F01%2F1993&ed=01%2F01%2F1995&so=relevance&sf=text&sf=headline&rc=10&rm=200&sp=adv&clsPage=1&docID=news931209_0173_0236
http://newsstore.theage.com.au/apps/viewDocument.ac?page=1&sy=age&kw=murdoch+and+non-voting&pb=all_ffx&dt=enterRange&dr=1month&sd=01%2F01%2F1993&ed=01%2F01%2F1995&so=relevance&sf=text&sf=headline&rc=10&rm=200&sp=adv&clsPage=1&docID=news931209_0173_0236
http://newsstore.theage.com.au/apps/viewDocument.ac?page=1&sy=age&kw=murdoch+and+non-voting&pb=all_ffx&dt=enterRange&dr=1month&sd=01%2F01%2F1993&ed=01%2F01%2F1995&so=relevance&sf=text&sf=headline&rc=10&rm=200&sp=adv&clsPage=1&docID=news941104_0163_3392
http://newsstore.theage.com.au/apps/viewDocument.ac?page=1&sy=age&kw=murdoch+and+non-voting&pb=all_ffx&dt=enterRange&dr=1month&sd=01%2F01%2F1993&ed=01%2F01%2F1995&so=relevance&sf=text&sf=headline&rc=10&rm=200&sp=adv&clsPage=1&docID=news941104_0163_3392
http://newsstore.theage.com.au/apps/viewDocument.ac?page=1&sy=age&kw=murdoch+and+non-voting&pb=all_ffx&dt=enterRange&dr=1month&sd=01%2F01%2F1993&ed=01%2F01%2F1995&so=relevance&sf=text&sf=headline&rc=10&rm=200&sp=adv&clsPage=1&docID=news941104_0163_3392
http://newsstore.theage.com.au/apps/viewDocument.ac?page=1&sy=age&kw=murdoch+and+non-voting&pb=all_ffx&dt=enterRange&dr=1month&sd=01%2F01%2F1993&ed=01%2F01%2F1995&so=relevance&sf=text&sf=headline&rc=10&rm=200&sp=adv&clsPage=1&docID=news941104_0163_3392
http://newsstore.theage.com.au/apps/viewDocument.ac?page=1&sy=age&kw=murdoch+and+non-voting&pb=all_ffx&dt=enterRange&dr=1month&sd=01%2F01%2F1993&ed=01%2F01%2F1995&so=relevance&sf=text&sf=headline&rc=10&rm=200&sp=adv&clsPage=1&docID=news941104_0163_3392
http://www.theage.com.au/articles/2002/10/09/1034061251911.html


the company to Delaware in the United States where shareholders have less rights. See report in 

Crikey (https://www.crikey.com.au/2004/10/28/how-crikey-drove-rupert-offshore/ )  

2004: The strong shareholder support for the Delaware move was leaked to his own papers the day 

before the shareholder meeting, in contrast to later meetings where proxy votes revealing big 

protest votes were kept hidden from shareholders on numerous occasions. See report in Crikey 

(https://www.crikey.com.au/2004/10/27/crikey-takes-it-to-rupert-murdoch/ ). Rival entrepreneur 

John Malone then swooped on an 18% stake in the voting stock as index selling opened up the 

register and the board responded by instituting an undemocratic poison pill which would be illegal in 

the UK. See report in Crikey when that scandal was finally resolved in 2006 after News Corp was 

sued by shareholders for breaking an undertaking to the Federal Court of Australia  

(https://www.crikey.com.au/2006/04/07/news-corps-humiliating-poison-pill-retreat/ )    

2005: First AGM in New York and Rupert Murdoch immediately moved to the US model of grouping 

all shareholders resolutions together, a tactic which minimises AGM debate. In Australia, the law 

requires a chairman to call for questions and display the proxies on each resolution separately. 

2007: Stephen Mayne proposed a shareholder resolution to end News Corp’s dual class voting 

structure which was supported by 60% of independent shareholders or voting stock worth about $5 

billion at the time. Despite this record protest, the board sticks by Rupert’s undemocratic 

gerrymander. See Crikey report (https://www.crikey.com.au/2007/10/22/mr-995-murdoch-makes-

history-but-still-resists-democracy/ )  

2008: Rupert refuses to call for any AGM questions in New York and breaks promise to have a 

shareholder information meeting in Adelaide each year. See Crikey 

(https://www.crikey.com.au/2008/10/23/murdoch-gags-meeting-then-cans-adelaide-gabfest/ )  

2010: remuneration report voting has been operating in Australia since 2004 but News Corp 

directors opposed a shareholder resolution calling for a “say on pay” in 2010. However, a clear 

majority of independent shareholders ignored the board’s advice and supported the proposal, which 

is not surprising given the Murdoch men have extracted $US606 million in salary from public 

companies over the past 18 years. See Crikey report (https://www.crikey.com.au/2010/10/19/how-

rupert-compares-himself-to-warren-buffett/ )  

2011: record protests against News Corp directors after phone hacking scandal with 80% of neutral 

shareholders opposing re-election of James and Lachlan Murdoch. Release of proxy votes delayed 

until 72 hours after meeting. See Crikey report (https://www.crikey.com.au/2011/10/25/record-

protests-as-news-corp-shareholders-get-rankings-dead-right/ )  

2014: Shareholder resolution proposing end to News Corp gerrymander only narrowly defeated 

(https://www.crikey.com.au/2014/11/20/murdoch-and-the-saudi-prince-mayne-plots-the-

scenarios/ ) but board refuses to change. 

2015: Without Rupert’s voting support, 10 of the 12 directors would have been voted off the News 

Corp board, as shareholder react angrily to the latest poison pill technique designed to entrench 

Murdoch family control. See Crikey report (https://www.crikey.com.au/2015/10/19/mayne-

murdochs-packers-differ-again-on-family-power-games/ )   

https://www.crikey.com.au/2004/10/28/how-crikey-drove-rupert-offshore/
https://www.crikey.com.au/2004/10/27/crikey-takes-it-to-rupert-murdoch/
https://www.crikey.com.au/2006/04/07/news-corps-humiliating-poison-pill-retreat/
https://www.crikey.com.au/2007/10/22/mr-995-murdoch-makes-history-but-still-resists-democracy/
https://www.crikey.com.au/2007/10/22/mr-995-murdoch-makes-history-but-still-resists-democracy/
https://www.crikey.com.au/2008/10/23/murdoch-gags-meeting-then-cans-adelaide-gabfest/
https://www.crikey.com.au/2010/10/19/how-rupert-compares-himself-to-warren-buffett/
https://www.crikey.com.au/2010/10/19/how-rupert-compares-himself-to-warren-buffett/
https://www.crikey.com.au/2011/10/25/record-protests-as-news-corp-shareholders-get-rankings-dead-right/
https://www.crikey.com.au/2011/10/25/record-protests-as-news-corp-shareholders-get-rankings-dead-right/
https://www.crikey.com.au/2014/11/20/murdoch-and-the-saudi-prince-mayne-plots-the-scenarios/
https://www.crikey.com.au/2014/11/20/murdoch-and-the-saudi-prince-mayne-plots-the-scenarios/
https://www.crikey.com.au/2015/10/19/mayne-murdochs-packers-differ-again-on-family-power-games/
https://www.crikey.com.au/2015/10/19/mayne-murdochs-packers-differ-again-on-family-power-games/


2016: The three Murdoch men on the News Corp and 21st Century Fox boards extracted a record 

$A110 million in salaries for 2015-16, sparking a record remuneration report protest vote 

(https://www.crikey.com.au/2016/11/18/shareholders-protest-rupert-murdochs-ludicrous-pay-

increase/#comments?utm_source=TractionNext&utm_medium=Email&utm_campaign=Insider-

Subscribe-181116 ) of 63.7% from the independent shareholders of 21st Century Fox, but no 

apparent movement or concession from the board. The Murdoch men have taken $US606 million in 

salary and bonuses over the past 18 years, a record haul from public companies extracted by a single 

controlling shareholder. And if News Corp and 21st Century Fox are truly operating separately, why 

were both 2016 AGMs held on the same day in the same theatre at Fox Studios in Los Angeles. With 

three Murdoch men common to both boards and a common controlling shareholder, they are still 

quite tightly connected, even if they have different sets of minority shareholders and assets. 

How independent are Rupert’s so-called independent directors? 

At the Australian Shareholders’ Association, we no longer classify directors as independent after 10 

years of service. We have firm policies requiring a majority of independent directors, only one 

executive director and an independent non-executive chairman. Have a look at the 21st Century Fox 

board of directors here (https://www.21cf.com/management/board-of-directors )  

21st Century Fox and News Corp are both on the record aspiring to have a super-majority of 

independent directors, which is more than 75%. They are a long way from achieving this. This is how 

we classify the various directors Rupert Murdoch has chosen to serve on his boards at News Corp 

and 21st Century Fox. 

21st Century Fox 

Non-independent directors 

Rupert Murdoch: 86 year old executive chairman and CEO since January 1953 

Lachlan Murdoch: executive co-chairman and eldest son of Rupert. 

James Murdoch:  CEO and second son of Rupert. 

Chase Carey: currently vice chairman and a former chief operating officer who spent more than 20 

years as a senior Murdoch executive.  

David Devoe: long time finance director of News Corp. 

Sir Rod Eddington: claimed to be the “lead independent director” but fails to quality on two 

grounds: firstly, he is a former News Corp executive who was CEO of Ansett Airlines for three years 

and secondly, he has served on the board for 18 years, losing his independent status due to 

longevity.  

Viet Dinh: no longer independent on two grounds: firstly, he is godfather to Lachlan Murdoch’s son 

and secondly he has served on the board for 13 years, approving many dreadful governance moves 

along the way. 

https://www.crikey.com.au/2016/11/18/shareholders-protest-rupert-murdochs-ludicrous-pay-increase/#comments?utm_source=TractionNext&utm_medium=Email&utm_campaign=Insider-Subscribe-181116
https://www.crikey.com.au/2016/11/18/shareholders-protest-rupert-murdochs-ludicrous-pay-increase/#comments?utm_source=TractionNext&utm_medium=Email&utm_campaign=Insider-Subscribe-181116
https://www.crikey.com.au/2016/11/18/shareholders-protest-rupert-murdochs-ludicrous-pay-increase/#comments?utm_source=TractionNext&utm_medium=Email&utm_campaign=Insider-Subscribe-181116
https://www.21cf.com/management/board-of-directors


Jeffrey Ubben: any director with control over more than 5% of the voting stock is not regarded as 

independent. Mr Ubben was only granted a board seat after his activist fund Value-Act bought a 7% 

voting stake.  

Genuinely independent 21st Century Fox directors 

Delphine Arnaut: joined Fox board in June 2013 with no previous known dealings with the 

Murdochs or the company. 

Tidjame Thiam: the CEO of Credit Suisse and a Fox director since November 2014.  

Robert Silberman: A director of Fox since June 2013 with no clear previous connections to the 

business or the Murdochs. 

James Breyer: professional director who joined Fox board in 2011. 

Jacques Nasser: A director of Fox since June 2013 although independence could be challenged by his 

earlier 10 year stint on the BSkyB board, meaning there has now been a total of 14 years serving in 

board rooms at the pleasure of the Murdochs.  

ANALYSING THE INDEPENDENCE OF THE NEWS CORP BOARD 

The same situation applies at News Corp where the boards splits as follows in terms of independent 

and affiliated directors: 

Non-independent News Corp directors 

Rupert Murdoch: executive chairman 

Lachlan  Murdoch: co-executive chairman 

James Murdoch: non-executive affiliated director 

Robert Thompson: CEO News Corp 

Joel Klein: paid more than $10 million to serve as a senior Fox executive for four years until 

December 2015 after the unsuccessful Amplify education business was sold. Now serving as a non-

executive director but certainly not independent. 

Jose Maria Asnar: the former President of Spain, who backed the 2003 Iraq invasion which the 

Murdochs also championed, is into his 11th year serving the Murdochs as a director, so no longer 

classified as independent. 

Natalie Bancroft: 10 years as a director and hand-picked by Rupert Murdoch to represent the 

Bancroft family after the Dow Jones sale when she had little commercial experience. 

Peter Barnes: billed as the lead independent director but after serving the Murdochs as a director 

since 2004, is no longer classified as independent. 

Independent directors of News Corp 



Masroor Siddiqui: joined the News Corp board when it demerged from 21st Century Fox in June 2013 

and has no known connection to the Murdochs. 

Ana Paula Pessoa: joined the News Corp board when it demerged from 21st Century Fox in June 

2013 and no known connection to the Murdochs. 

Existing Sky board a better model 

The existing 11 person Sky board (https://corporate.sky.com/about-sky/our-management/our-board 

) is much better governed as there are five insiders or associates of Fox – James Murdoch, Chase 

Carey, John Nallen, Andrew Griffith and Jeremey Darroch – but they are out-numbered by the 6 clear 

independent directors: Martin Gilbert, Tracy Clarke, Adine Grate, Andrew Sukawaty, Matthieu 

Piggase and Katrin Wehr-Seiter. 

With just two out of 10 genuinely independent directors at News Corp and 5 out of 13 at 21st 

Century Fox, OfCom should insist on substantial board changes as a condition of approval of the Sky 

bid. 

The existing Sky independent directors have performed well and would be a useful talent pool to tap 

into. Why not require the appointment of at least two of the existing Sky independent directors to 

the Fox board. With three Fox retirements such as Sir Rod Eddington, Chase Carey and David Devoe, 

this would then at least achieve a majority of genuinely independent directors. 

Assessing Rupert Murdoch’s character 

A few years ago, the Australian Tax Office rated News Corp the riskiest major company in Australia 

when it came to aggressive tax practices. 

This should come as no surprise given Rupert’s long history of taking the governance low road. 

Whether it was grovelling to the Chinese government, objectifying women on page 3 of The Sun, 

hacking phones, debauching the normal standards of journalism at Fox News, blindly backing the 

Iraq war, denying the reality of climate change or breaking  the many promises made when pursuing 

takeovers, there is little to like about the world’s most dubious and durable media mogul. 

However, Britain has a proud and commendable record of welcoming foreign investment and 

practicing good corporate governance, so the obvious solution here is conditional approval for the 

bid provided the Murdoch family clean up their boards and capital structure as out-lined above. 

Stephen Mayne 

Melbourne 

March 30, 2017 

Stephen@maynereport.com 

Mobile: 61412 106 241 

 

https://corporate.sky.com/about-sky/our-management/our-board
mailto:Stephen@maynereport.com

